View Sidebar
En strukturerad marknadsföring som ger resultat

En strukturerad marknadsföring som ger resultat

30/03/2016 14:49Comments are Disabled

Att planera sin marknadsföring är av yttersta vikt. Detta gäller både kortsiktiga och långsiktiga projekt eller planer. Man måste hela tiden ligga ett steg före- konkurrensen är hård och det gäller att hävda sig. För att lyckas i dagens tuffa affärsvärld gäller det att ha många bollar i luften samtidigt. Detta kan vara både krävande och intressant.

732-4-marknadsföringMed internet som en så stor del av samhället idag så har marknadsföring förändrats något, även om principerna som ligger bakom det är de samma. Det gäller att nå ut till sina kunder, både potentiella och de som redan finns. Man måste presentera sina produkter och tjänster på ett attraktivt sätt, visa fram varför kunden ska välja just ens eget företag. Samtidigt så måste det hela balanseras med den budget man avsatt för marknadsföring, denna är ofta begränsad. Så ska det löna sig också, det får inte kosta mer än det smakar.

Utnyttja nätet för en effektiv marknadsföring

Det finns många aspekter online som kan användas för att marknadsföra sitt företag. Att vara närvarande på nätet är grundläggande, som att aktivt delta på sociala nätverk till exempel. Det allra första steget är naturligtvis att skapa en hemsida. Ӓven om man har en vanlig butik så förväntas det sig idag att man ska kunna hittas på nätet också. All aktivitet online pekar sedan mot denna hemsida, som alltså måste vara både snygg och uppdaterad.

En annan viktig del av modern marknadsföring är utskick med e-post. Alla har minst ett mail konto idag, både privat och på jobbet. Vissa personer, beroende på intresse eller arbetsuppgifter, kontrollera sin inkorg flera gånger om dagen. Detta gör det ett bra ställe att skicka ut nyhetsbrev, reklam eller information. Det finns vissa regler som måste följas, samt en del principer som kan hjälpa en att lyckas bättre.

Effektiva e-postutskick

Det är viktigt att de brev man skickar ut är snygga och väl utformade. Det är inte bara seriösa företag som använder sig av utskick, och man vill helt klart inte hamna i samma kategori som alla de andra. Det viktiga är att brevet blir läst och inte hamnar i skräpkorgen med en gång. För att lyckas med detta måste man fånga läsarens uppmärksamhet inom några sekunder av läsning. Det finns bra program med snygga mallar, som är lätta att använda, så man behöver inte vara något designsnille för att klara av det hela. Nu kan du enkelt skicka nyhetsbrev med det här programmet från mailRelate.

Många gånger är det bättre att skicka ut till några få, väl valda, kunder, de som man tror skulle kunna vara intresserade av det brevet handlar om. Ett vanligt sätt att marknadsföra sig är att vända sig till kunder som redan köpt något från ens butik. Då blir brevet en uppföljning, där man kanske presenterar en liknande produkt eller tjänst. Eftersom de redan visat sitt intresse inom detta område finns det större chans att de ska reagera på utskicket. Med mailRelates program för epostutskick kan du enkelt rikta dina nyhetsbrev till rätt kunder.

Långsiktig marknadsföring

Det är inte alltid resultaten kommer fram med en gång, det kan ta lite tid och är ofta en kombination av flera olika åtgärder. Men vad som är viktigt är att hålla koll på det hela och se vad som fungerar bäst. Tydliga rapporter som visar alla svängningar, både upp och ner, kan vara avgörande för hur man planerar sin marknadsföring.

Ibland kan det vara läge att sätta in flera åtgärder samtidigt. Betalda annonser på nätet, tillsammans med e-postutskick i samband speciella rabattkampanjer kan vara vad som behövs. Mycket beror naturligtvis på den tidigare nämnda budgeten, det ska löna sig med marknadsföring i det långa loppet. Just e-postutskick är ett billigt sätt att nå ut till många personer samtidigt, och något som har visat sig vara effektivt.

Det är ganska vanligt att man måste pröva sig fram och se vad som fungerar bäst. Att börja med ekonomiska tilltag som fungerar, typ utskick, kan vara det bästa. Vartefter som företaget växer till sig så kan man lägga till andra marknadsföringstaktiker, och så vidare. Ett starkt företag har en bra plan för sin marknadsföring och utnyttjar alla de möjligheter som finns, där internet idag spelar en mycket stor roll.