View Sidebar
Effektiv marknadsföring på alla nivåer

Effektiv marknadsföring på alla nivåer

10/05/2016 08:35Comments are Disabled

Att sprida sig är alltid en bra ide’ när det kommer till marknadsföring. Idag lägger många ner flera timmar varje vecka på att synas på internet, vilket har blivit en av grundpelarna när det kommer till att marknadsföra sitt företag. Samtidigt så har gamla beprövade metoder inte blivit utdaterade, utan det handlar om en kombination av flera tilltag.

Marketing. Marketing.

Tidigare var det i stort sett bara trycksaker och personliga rekommendationer som fick folk att välja ett visst företag för de produkter eller tjänster som behövdes. Det tog, till exempel, lång tid innan TV-reklam fick fart på allvar. Fortfarande, trots alla elektroniska och digitala kanaler, så finns det plats för samma former av marknadsföring.

Trycksaker som gör stor skillnad

Att trycka upp reklamblad och dela ut är ett sätt att visa fram vem man är och vad man har att erbjuda. Många butiker ger information om sina specialkampanjer och rabattpriser på detta sätt. Eller om man precis etablerat sig i området kan det ofta löna sig att låta folk veta att det finns en tandläkare, fotterapeut eller hårfrisör runt knuten.

Men också inom företag finns det flera möjliga situationer och platser där tryck kommer in i bilden. Om man är återförsäljare av vissa produkter kan man sätta en etikett på alla produkter som visar var den köpts. Företagets logo och kontaktuppgifter kan nämnas, så att om behållaren ges bort eller syns på andra ställen så vet folk var den kommer ifrån. Detta är reklam och marknadsföring som har visat sig vara mycket effektiv. Hos Stämpelfabriken kan du göra egna etiketter till ditt företag, få en offert på egentryckta etiketter i fyrfärg här.

Andra användningsområden för etiketter är när man vill ge information om produkten. Eftersom många importerar sina varor kan en innehållsförteckning på svenska vara på sin plats. Eller så handlar det om hur man ska använda en viss maskin, eller del, på rätt sätt. Med tydliga, hållbara etiketter som passar perfekt på föremålet kommer det att bli lättare att se och förstå informationen.

Bemöta sina kunder på bästa sätt

Ett sätt att göra ett gott intryck är genom att ha en väl organiserad reception samt medarbetare som vet vad de håller på med. En butik behöver inte vara så stor förrän det blir jobbigt att gå runt och leta efter rätt vara eller någon person att fråga om hjälp. Med tydliga namnskyltar som visar vem man är och vad ens ansvarsuppgift inkluderar så kommer kunderna att känna sig välkomna och omhändertagna. Beställ och skapa din egen namnskylt här.

Ett bra ställe för namnskyltar är under mässor och utställningar. Med företagets logo klart och tydligt tryckt på skylten kommer kunder och  återförsäljare att komma ihåg. Det är ett sätt att synas, som ju alltid är så viktigt. Statistiken visar att reklam fungerar, folk påverkas av vad de ser. Om man sedan sätter det i relation till något man sett, hört eller upplevt så blir intrycket ännu större. En presentation vid en konferens blir mer effektiv om man sedan delar ut information, till exempel. Det deltagarna har hört förstärks av det tryckta ordet, och vice versa. Det kommer att falla sig mer naturligt att välja ett företag man känner till, någon som man sett eller hört personligen.

Att marknadsföra sitt företag

Det handlar alltså om att lägga upp en plan och tänka på alla de små detaljerna. Många större företag har flera stycken anställda, ibland en hel avdelning, som bara sysslar med denna del av driften. För mindre företag handlar det ofta om att välja, det gäller att satsa på vad man tror kommer att fungera bäst i längden. Utan att försumma andra delar av det stora hela. Att sprida sig på internet, framför allt på sociala medier,  kostar ofta ingenting, förutom den tid och arbetskraft det involverar. Namnskyltar å andra sidan håller länge, de kan användas i flera år och behöver inte uppdateras. Etiketter kostar inte alls mycket per styck, men kan nå ut till flera olika personer.

Det är alltså tydligt att man måste utnyttja alla de medler som finns till förfogande för en effektiv och lyckad marknadsföring. Så gott som alla har en dator eller smart telefon i dag, men det är inte alla som tillbringar tid på sociala nätverk. På många brevlådor sitter en skylt att man inte vill ha reklam, men det är fortfarande en stor del av befolkningen som läser dessa flygblad. Folk går på mässor, de läser innehållsförteckningar och lappar som sitter uppe i snabbköpet. De pratar med varandra och rekommenderar olika produkter och tjänster.

Affärsvärlden är dynamisk, den står aldrig stilla. Hela tiden kommer det upp nya företag eller produkter och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja. Därför måste ett företag hela tiden visa framfötterna och låta världen veta att de existerar och att de är ett bra val.

Be Sociable, Share!